Para półmisków owalnych*
porcelana malowana naszkliwnie |
32 x 42 cm, wysokość 5 cm |
każdy z półmisków sygnowany od spodu podszkliwnie kobaltem: Oko
Opatrzności; oraz warsztatowe oznakowanie wyskrobane w masie: 8; brązową
farbą naniesione numery według inwentarza muzealnego: DMNK Cz. / 1227/1
i DMNK Cz. /2.
|
Naczynia dekorowane są motywem wiązanki kwiatów z dużym żółtym
narcyzem. Narcyz jest dość rzadko pojawiającym się kwiatem na porcelanie
koreckiej.** Półmiski pochodzą ze zbiorów rodziny książąt Czartoryskich. Przechowywane były w Muzeum Czartoryskich w Krakowie jako depozyt, pod numerem inwentarza DMNKCz 1227/1,2. *Półmiski pochodzą z tak zwanego pierwszego okresu działalności wytwórni, który według L. Dolińskiego (Ukraiński hudożni farfor, Kijów 1963) trwał od 1790 do 1810 roku. Polscy badacze (E. Kowecka, M. I J. Łosiowie, l. Winogradow, Polska porcelana, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1983) stosują inną periodyzację. Według ich chronologii ważnym momentem w historii manufaktury był wielki pożar w roku 1796. Po odbudowie wytwórni od roku 1800 zaczęto stosować znak - Oko Opatrzności Bożej (uznano ten czas za okres II w działalności manufaktury). Znak ten kładziono podszkliwnie kobaltem, w takim wariancie – bez żadnych uzupełnień w formie napisów lub „ozdobników”, w latach 1800 – 1804. ** analogiczna dekoracja, z narcyzem, występuje na późniejszym, bo z lat 1810 – 1820, talerzu z Korca, w zbiorach Lwowskiego Muzeum Historycznego, publ.: F. Petrakova, Ukrainskij chudożestwienyj farfor, Kiev 1985, il. 35.
|
Manufaktura w Korcu została założona w roku 1784 przez Józefa Klemensa Czartoryskiego, stolnika litewskiego. Była to pierwsza polska wytwórnia porcelany. Początkowo nową w Polsce technologię porcelany rozwijał w Korcu Franciszek de Mezer. Do roku 1790 produkowano tu jedynie przedmioty fajansowe. 1 maja 1790 roku Franciszek de Mezer przesłał królowi do Warszawy próbki porcelany wykonanej w Korcu. Niedługo potem ruszyła produkcja wyrobów porcelanowych. Manufaktura szczyciła się bardzo dobrą jakością wyrobów oraz nowatorskim wprowadzaniem na polski rynek nowoczesnej stylistyki. Częściowo zapożyczano motywy zdobnicze. Manufaktura funkcjonowała do roku 1832. Szczyciła się dobrą jakością wyrobów oraz nowatorskim wprowadzaniem na polski rynek nowoczesnej stylistyki. Wytwarzane w manufakturze koreckiej wazy były najbardziej okazałymi elementami serwisów obiadowych. Komponowano je z trzech części: podstawy, wazy o czaszy zazwyczaj półkulistej, wspartej na stopie oraz pokrywy. Zastawy stołowe najczęściej zdobiono bukietami kwiatów, w których dominowały róża (przed 1805 rokiem), tulipan, żółty narcyz, goździk lub mak. Takie zakomponowanie powierzchni naczynia naturalistycznymi kwiatami stanowiło nawiązanie do dekoracji powstających ówcześnie w słynnych manufakturach porcelany w Miśni i Wiedniu. |
Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja auction | Data date of auction | Nr kat. Lot number | Cena wywoławcza Starting bid |
Cena uzyskana Hammer price |
XX Aukcja | 2004-05-04 00:00:00 | 49 | 7000.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) | 7500.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) |