katalog aukcji,
Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Dzieci przy stole, 1929
(1882 Oświęcim - 1932 Paryż) |
olej, deska |
30 x 40 cm |
sygnowany po prawej stronie u dołu: Tadé / Makowski 29
na odwrocie na desce podklejonej papierem wydrapana sygnatura: Tadé / MAK / OW / SK / I oraz napis farbą: 393 |
„W 1928 roku, w paryskiej Galerie Berthe Weill, Makowski pokazał serię obrazów, w których „odcinając się” od swojej malarskiej przeszłości, wkroczył w nową fazę artystycznego rozwoju. Obrazy te ukazywały dzieci we wnętrzu, często przy stole, przebrane w spiczaste kapturki, z okrągłymi, błyszczącymi oczami. Ich postaci kształtowane były jak drewniane (przypominające ludowe, prymitywne rzeźby) figurki. Z tej serii, z lat 1928 – 1929, znanych jest kilka obrazów m.in. „Maskarada”, „Teatr dziecięcy”, „Dzieci we wnętrzu” (Muzeum Narodowe w Poznaniu i Warszawie). Najbliższe omawianej tu pracy są obrazy” Dzieci i lampiony”, znajdujące się w kolekcji Musée Nationale d`Art. Moderne, Centre Pompidou w Paryżu (repr.: W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Kraków 1999, s. 25) oraz jego wariant „Scena przy stole” (miejsce przechowania nieznane, repr.: j.w., s.25). Podobny jest układ kompozycji, pozy modeli, identyczne rekwizyty (stołki). Tłem wymienionych wyżej obrazów jest własna paryska pracownia Makowskiego przy rue Vercingetorix na Montparnasse, wyposażona m.in. w bretońskie meble, które artysta zakupił w Bretanii podczas jednego ze swoich licznych ta pobytów. Poza bretońskimi zydlami w tle omawianego to obrazu dostrzec można bretoński kredens, który pojawiał się w wielu kompozycjach Makowskiego (m.in. obraz „Mała rodzina”, znany z fotografii, repr.: j.w., s. 29). (...)
W kompozycji, sposobie malowania, stosowanej kolorystyce, intymnym, pełnym ciepła nastroju omawiany to obraz wykazuje ścisła analogie z pracami Makowskiego z 1929 roku. Zwraca uwagę też żywe spojrzenie dziecięcych oczu z tak charakterystyczną dla artysty umiejętnością „ożywiania” ich za pomocą leciutko położonych małych plamek farny wydobywających bliki na źrenicach oczu modeli.” (cytat z ekspertyzy) |
Tadeusz Makowski studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1903 - 1908, równocześnie kontynuując filologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1908 roku wyjechał do Monachium, a potem do Paryża i tu osiadł na stałe. Około 1910 roku związał się z kręgiem malarzy kubistów i to wywarło zasadniczy wpływ na jego twórczość. W latach dwudziestych podróżował po Francji (Bretania, Owernia). Brał czynny udział w życiu paryskiej Polonii. Był prezesem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu. Uprawiał malarstwo, grafikę, rysunek. W latach 1923 - 1927 i w 1932 roku wystawiał z grupą malarzy, do której należeli Gromaire, Dubreuil, Pascin i Krohg. Stał się jednym z najsłynniejszych przedstawicieli środowiska polskich malarzy działających w Paryżu. Zwłaszcza zapisał się na stałe w historii sztuki swymi scenkami, w których biorą udział dzieci ukazane w lirycznym świecie prostych form. |
Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja auction | Data date of auction | Nr kat. Lot number | Cena wywoławcza Starting bid |
Cena uzyskana Hammer price |
XX Aukcja | 2004-05-04 00:00:00 | 103 | 250000.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) | 0.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) |