Dekoracyjny wazon z hortensji
szkło bezbarwne |
wysokość: 30 cm |
wazon sygnowany: Arsall |
wazon wewnątrz różowy, na zewnątrz dekorowany ciemno różowymi kwiatami hortensji oraz bogato zdobiony zielonymi liśćmi. kształt stożka z rozszerzonym cylindrem krawędzi. drobne uszczerbienie na krawędzi kołnierza |
Słowo "ARSALL" jest chronionym znakiem towarowym. Składa się ono z łacińskiego "Ars", co oznacza sztukę i francuskiego "Allemange" czyli Niemcy. Łużyckie Zakłady Szklarskie zawnioskowały o ochronę sygnatury marki „Arsall” w 1918 roku. 10 maja 1918 roku zarejestrowano ten znak towarowy najpierw na okres 10 lat, co odnowiono 15 marca 1928 roku. Okres ochrony marki wygasł 9 sierpnia 1938 roku. Sygnaturą „Arsall” opatrywano prawdopodobnie tylko kolorowe szkło powlekane z trawionym wzorem. Nie są bowiem znane inne produkty z tym znakiem. Arsall to szkło w stylu secesyjnym, na które był duży popyt w czasie jego wytwarzania. Na spodzie prawie wszystkich artykułów wygrawerowano lub wypisano ołówkiem kopiowym numer modelu. Szklarze, którzy przybyli z Alzacji-Lotaryngii i Polski - Johann Baptist Vette, Eugen Vette i Anton Woczikowski, sporządzali w oddziale Zjednoczonych Łużyckich Zakładów Szklarskich w Weißwasser typowe dla szkła Arsall podwójne powłoki (w procesie tym chodzi o nakładanie przynajmniej dwóch różnokolorowych warstw szkła na siebie lub dwóch-trzech warstw kolorowych na bezbarwne podłoże szklane). Warstwa zewnętrzna (powłoka zewnętrzna) składała się najczęściej z wariantów koloru fioletowego, brunatno-czerwonego i zielonego. Używane były przy tym przeróżne odcienie, przez co osiągano ciekawe efekty. Wśród produktów składających się z trzech warstw – bezbarwnego podłoża i dwóch powłok kolorowych, dominuje róż, żółć i zieleń. Produkcja wymagała zaangażowania wysoko wykwalifikowanych hutników do topienia masy i wyrabiania przedmiotów oraz doświadczonego personelu technicznego. Specjalnie dla wytwarzania szkła Arsall, otworzono w wyżej wymienionym zakładzie dział dekoracyjny. Paul Bittner, Ernst Büttner, Frank Strobl i Max Schuster brali udział w sporządzaniu form szklanych. Rozwojem ornamentów kierował Nicolas Rigot. Współpracownikami byli m.in. Richard Thiele i Karl Krause. Trawienie wzoru wykonywano pod kierownictwem Paula Muche. Motyw opracowany przez projektanta nakładany był przez pracownika działu dekoracyjnego na szkło pędzlem. Używano do tego lakieru odpornego na działanie kwasu. Pomalowane szkło zanurzane było na 1-2 godziny w kombinacji fluorowodoru i kwasu siarkowego (kąpiel trawiąca). Powierzchnie nie pomalowane były przez to trawione. Ostatecznie usuwano lakier w gorącej kąpieli wodnej i ukazywały się odpowiednie motywy. Proces ten powtarzano w zależności od oczekiwanego motywu końcowego i pożądanych odcieni. Łużyckie szkło było w większości opatrywane sygnaturą „ARSALL“ trawioną w powłoce. Napis umiejscawiano na dolnej części korpusu naczynia. Produkcję rozpoczęto w 1918 roku, a zakończono ze względów ekonomicznych w 1929 roku (światowy kryzys gospodarczy). |
Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja auction | Data date of auction | Nr kat. Lot number | Cena wywoławcza Starting bid |
Cena uzyskana Hammer price |
XXV Aukcja | 2013-06-26 19:00:00 | 49 | 2500.00 PLN (781,25USD, 588,24EUR) | 0.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) |