rejestracjalogowanie
katalog aukcji
Dwa talerzyki do soi*, z dekoracja imari , porcelana malowana podszkliwnie kobaltem, naszkliwnie czerwienią żelaza, średnica obu talerzyków: 11,3 cm

Dwa talerzyki do soi*, z dekoracja imari

porcelana malowana podszkliwnie kobaltem, naszkliwnie czerwienią żelaza 
średnica obu talerzyków: 11,3 cm 
 

a. Talerzyk

porcelana malowana podszkliwnie kobaltem, naszkliwnie czerwienią żelaza; średn. 11,3 cm; znakowana rytym w porcelanie numerem (zw. Johanneumnummer** według królewskiego inwentarza porcelany ze zbiorów króla Augusta II, w Pałacu Japońskim w Dreźnie: N: 65 I

b. Talerzyk

porcelana malowana podszkliwnie kobaltem, naszkliwnie czerwienią żelaza; średn. 11,3 cm; znakowana rytym w porcelanie numerem (zw. Johanneumnummer) według królewskiego inwentarza porcelany ze zbiorów króla Augusta II, w Pałacu Japońskim w Dreźnie: N: 84 +

Chiny, koniec XVII, początek XVIII wieku

Talerzyki pochodzą z kolekcji porcelany króla Augusta II. Pozostawały od pierwszej ćwierci XX wieku w depozycie muzealnym jako własność książąt Czartoryskich.

Naczynia są dekorowane według japońskich wzorów wypracowanych przez rzemieślników na wyspie Kyushu w miejscowości Arita w prowincji Hizen. Nazwa imari pochodzi od portowego miasta Imari, skąd eksportowano porcelanę do Europy. Początkowo japońską porcelanę zdobiono dekoracją kobaltową. Jednak jej jakość była nie zawsze zadawalająca, zwłaszcza w porównaniu z doskonałą chińską porcelaną. Stąd też pojawił się pomysł uzupełniania monochromatycznej dekoracji o czerwień i złoto. Ten zabieg, bardzo wzbogacający dekorację porcelany, znalazł uznanie u europejskich koneserów. Stał się również elementem naśladowanym przez Chińczyków, którzy w ten sposób chcieli być konkurencyjni wobec japońskich towarów eksportowych. W polskich zbiorach muzealnych znajduje się zaledwie kilkanaście obiektów porcelany dalekowschodniej imari z tym oznakowniem inwentarzowym, wskazującym, że obiekty należały do kolekcji porcelany króla Augusta II. Król przechowywał swoje zbiory porcelany sprowadzanej z Dalekiego Wschodu w Pałacu Japońskim. Wszystkie obiekty zbioru były z rozkazu króla oznakowane rytymi numerami według inwentarza, który sporządzono w roku w 1721 roku. Autorzy inwentarza przeprowadzili klasyfikację przedmiotów. I tak japońskie barwne sztuki porcelany imari otrzymały wówczas znak krzyżyka. Często jednak dochodziło do pomyłkowych uporządkowań. Drugi z talerzyków nosi na sobie znak rzymskiej jedynki (umieszczanej najczęściej na porcelanie należącej stylistycznie do Rosa Familie).

Oba talerzyki mają w dnie wywiercone otworki, przez które przykręcano naczynia w celu zabezpieczenia przed ześlizgnięciem się ich z konsolek, na których ustawiano je, tworząc w ten sposób dekorację ścian.

po 2 900


* Talerzyki o tradycyjnej formie japońskiej, łączone z małymi czarkami do spożywania sake, w europejskim obyczaju używano jako zestawów na podobieństwo filiżanki - czarki oraz podstawki.

** Kolekcja króla po kolejnych burzliwych dziejach została w 1876 roku przeniesiona do budynku zwanego Johanneum, stąd do tych numerów, naniesionych jeszcze w XVIII wieku, przylgnęła nazwa Johanneumnummern.


 

Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja
auction
Data
date of auction
Nr kat.
Lot number
Cena wywoławcza
Starting bid
Cena uzyskana
Hammer price
XVII Aukcja2002-04-27 00:00:0068
5800.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
0.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
tworzenie stron www warszawa, projektowanie serwisów internetowych
  Dom Aukcyjny ALTIUS www.altius.com.pl © 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone  altius@altius.com.pl